I love this Word

"Sebaik-baik wanita adalah yang tidak memandang dan tidak dipandang". Jangan kau berasa bangga dengan kecantikanmu sehingga kau dikejar jutaan lelaki. Itu bukan kemuliaan bagimu. Jika kau berasa bangga, kau menyamakan dirimu dengan pepasir di pantai, yang boleh dipijak dan dimiliki sesiapa sahaja. Muliakanlah dirimu dengan taqwa, setanding mutiara Zabarjad, yang hanya mampu dimiliki penghuni syurga.

Dari Saiyiditina Aisyah R.A




Rasulullah (shalallahu 'alaihi wasallam) bertanya pada Fatimah Az-Zahra ('alaihisallam): " Apakah yang terbaik bagi wanita? " Beliau menjawab: " Iaitu, hendaknya ia tidak melihat kepada lelaki lain dan tidak dilihat lelaki lain "
[Bayt Al-Ahzan: Halaman 22]


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

Seseorang hamba tidak mencapai darjat orang yang bertakwa sebelum ia meninggalkan perkara yang tidak mengapa (tidak berdosa) kalau dikerjakan kerana takut terjerumus ke dalam dosa (kalau dikerjakannya).

(Ibnu Majah)

Orang yang berada dalam warak peringkat ini berkata:

“Kami meninggalkan sembilan persepuluh daripada yang halal kerana khuatir akan terjerumus pada perkara yang haram.”

Abu Darda’ berkata:

Sesungguhnya sebahagian daripada kesempurnaan takwa ialah seorang hamba itu menjaga diri daripada sesuatu perkara (subahat) walau hanya seberat biji sawi. Bahkan ia meningglkan sesuatu yang dilihatnya halal kerana khuatir menjadi haram, sehingga perkara tersebut menjadi dinding antara dirinya dengan neraka.

Comments

Popular posts from this blog

Ayam Serama

Balik Raya 2020